محمد غفاری
مشاور تبلیغات | طراح گرافیک
محمد غفاری
مشاور تبلیغات | طراح گرافیک

نوشته های بلاگ

10 نکته طلایی در اجرای یک کمپین تبلیغاتی

اسفند ۱۳, ۱۳۹۹ تبلیغات
10 نکته طلایی در اجرای یک کمپین تبلیغاتی

10 نکته کلیدی را یادآور می شود که توجه به آنها در مسیر اجرای یک کمپین تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت می باشد. اینکه محصولات و خدمات یک مجموعه تا چقدر فوق العاده هستند بی اهمیت است؛ اگر این محصولات را تبلیغ نکنند، هیچ کس در مورد این محصولات چیزی نخواهد دانست. هدف از هر کمپین تبلیغاتی دستیابی به بیشترین مخاطب ممکن و جذب حداکثری مشتریان جدید با هزینه ای متناسب است. اگر به درستی انجام گیرد این کمپین تبلیغاتی به سرمایه گذاری بی بدیلی برای شرکت تبدیل می گردد و در غیر این صورت کمپین تبلیغات انجام شده حکم دور ریختن سرمایه آن شرکت را دارد. در ادامه ۱۰ نکته کلیدی را یادآور می شوم که توجه به آنها در مسیر اجرای یک کمپین تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت می باشد. بنده محمد غفاری هستم، با من همراه باشید.

 

مخاطبین هدف / محمد غفاری
مخاطبین هدف / محمد غفاری

 

1- مخاطبین هدف خود را دقیقا تعیین کنید.

یک کمپین تبلیغاتی باید معطوف به بخش خاصی از بازار باشد. یک اشتباه رایج این است که تبلیغات به صورت ژنریک انجام گیرد که به زبان مشتریان هدف صحبت نکند و توجه آن ها را جلب نکند.

برای یک کمپین تبلیغاتی موفق باید مشتریان هدف تعیین گردند و اطمینان حاصل شود که کمپین تبلیغاتی در حال اجرا به صورت متمرکز با آنها صحبت می کند.

مزیت رقابتی در کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری
مزیت رقابتی در کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری

 

2- مزیت رقابتی تان را پررنگ تر جلوه دهید.

یکی از کلید های موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی تاکید بیشتر بر موفقیت های شرکت است- آن دسته از عواملی که موجب مزیت رقابتی شرکت گردیده است.- بسیاری از کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه اجرا می گردند اما در معرفی صحیح مزایا و ویژگی های برتر محصول یا خدمت شکست می خورند. تنها در صورتی یک کمپین تبلیغاتی برای مشتریان بالقوه ارزش ایجاد می نماید که با دقت بر مزایای محصول تاکید کرده باشد.

 

تصویر برند / محمد غفاری
تصویر برند / محمد غفاری

 

3- تصویر برندتان را در ذهن ها ثبت نمایید

کمان لوگوی مک دونالد را حتی در شرایطی که یک فرد با سرعت بالا در حال عبور از یک بزرگراه باشد تشخیص می دهد. محصولات بسیار زیادی هستند که از طریق لوگو یا بسته بندیشان به سرعت در ذهن افراد شناخته می شود. متاسفانه بسته بندی مقوله است که اکثر شرکت های ایرانی در آن ضعیف عمل نموده اند. تصویر برند بسیار حائز اهمیت می گردد وقتی که در کمپین تبلیغاتی و اقدامات ترویجی یک محصول استفاده می شود. بسیاری از شرکت های تبلیغاتی اقدام به ساختن یک تصویر مستمر که در ذهن مخاطب ثبت گردد نمی نمایند و با این کار شانس تاثیر گذاری عمیق بر چشم انداز محصول در ذهن مشتریان را از دست می دهند.

 

هزینه کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری
هزینه کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری

 

4- باید هزینه نمایید تا درآمد کسب کنید

راه های فراوانی برای پس انداز پول های شرکت وجود دارد اما کمپین تبلیغاتی جای مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها نیست؛ چرا که این امر مستقیما بر فروش و سودآوری شرکت تاثیر می گذارد.

کمپین تبلیغاتی موفق هزینه بر است؛ چرا که نتیجه بخش خواهد بود.

 

مکان مناسب تبلیغ / محمد غفاری
مکان مناسب تبلیغ / محمد غفاری

 

5- در مکان مناسب تبلیغ نمایید

افراد طراح کمپین تبلیغاتی باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که مجله مورد علاقه یا برنامه رادیو و تلویزیون مورد علاقه آن ها شاید رسانه مورد علاقه مخاطبین هدف کمپین تبلیغاتی آن ها نباشند.

قبل از انتخاب رسانه تبلیغاتی باید مخاطبین هدف دقیقا شناسایی شوند تا مشخص گردد بیشتر چه چیزهایی را می بینند، گوش می کنندو مطالعه می کنند تا بدین وسیله بتوان رسانه صحیح کمپین تبلیغاتی را انتخاب نمود.

پس از آن با تبلیغات در رسانه های انتخاب شده می توان اطمینان خاطر داشت که مخاطبین هدف بیشتری در معرض کمپین تبلیغاتی قرار گرفته اند.

انتخاب صحیح رسانه کمپین تبلیغاتی

6- اجازه ندهید بودجه شما کمپین تبلیغاتی شما را هدایت نماید

اگر بودجه تبلیغات مثلا ماهانه ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود، این صرفا از منظر حسابداری است. مدیر تبلیغات هوشمند نباید با دید حسابداری به این بودجه بنگرد و دقیقا بر اساس دوره های مالی حسابداری از این بودجه استفاده نماید.

 

کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری
کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری

 

7- تنوع ایجاد نمایید

بسیار رایج است که شرکت های بزرگ بر اساس قیمت و نرخ بازگشت سرمایه بهترین مکان برای تبلیغات را انتخاب می نماید و توقف می کنند. در حالی که مانند هر سرمایه گذاری دیگر منطقی نیست که همه تخم مرغ ها در یک سبد گذاشته شود. بهتر است بودجه کمپین تبلیغاتی به نحوی گسترده مصرف گردد که گستره ای از رسانه های متفاوت که مناسب با بودجه و مخاطبین هستند، انتخاب شوند.

تنوع در رسانه های کمپین تبلیغاتی

8- تلاش نکنید همه چیز برای همه کس باشید.

هیچ محصول و خدمتی مناسب همه افراد نیست.برخی کسب و کارها به اشتباه تلاش می کنند تا به همه بازار دست یابند. معمولا این شیوه مثمرثمر واقع نمی شود. برای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی باید مخاطبین آن کمپین تعیین گردند و تلاش شود برای آن بازار خاص همه چیز را فراهم نمود.

تمرکز در کمپین تبلیغاتی

 

کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری
کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری

 

9- قبل از هر چیز تبلیغاتتان را آزمایش نمایید.

اگر زمان و یا سرمایه کافی وجود داشته باشد یکی از بهترین شیوه های آزمون اثربخشی تبلیغات استفاده از گروه های تمرکز است(Focus Group) آیا آن ها مفهوم و پیام آن کمپین تبلیغاتی را از دریافت نموده اند؟ آیا تبلیغاتی که قصد اجرای آن وجود دارد مفهوم مد نظر را انتقال می دهد؟ اگر این طور نیست؛ نظر آن ها در خصوص انتقال بهتر مفهوم و شیوه اجرای اثربخش پرسیده شود. راه های ارزان قیمت تر دیگری نیز وجود دارد. مانند: توزیع پرسشنامه.

 

کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری
کمپین تبلیغاتی / محمد غفاری

 

10- بازدید کنندگانی که کمتر از ۱۰ ثانیه در سایت شما مانده‌اند را از لیست تبلیغات خارج کنید.

احتمالا پیشنهاد شما برای افرادی که مدت زمان بسیار کوتاهی را در سایت شما سپری کردند نسبت به کسانی که دقایق بیشتری را صرف دیدن سایت کرده‌اند جذاب نخواهد بود. بنابراین با نمایش تبلیغات ریتارگتینگ خود به آن‌ها بودجه خود را هدر می‌دهید.

چارچوب‌های زمانی مختلف را آزمایش کنید. اگر می‌بینید که بدون نتیجه بودجه از دست می‌دهید، پارامتر مربوط به زمان قرار داشتن در سایت را طولانی‌تر کنید. همچنین می‌توانید افرادی که سایت شما را ترک کرده‌اند از لیست تبلیغات خود حذف کنید زیرا در قیاس با ‌آن‌ها، افرادی که بیشتر در سایت مانده‌اند احتمالا علاقه بیشتری به پیشنهادات شما خواهند داشت.

برای انجام چنین کاری باید لیست‌های گوگل آنالیتیکس را تنظیم کرده و آن‌ها را به اکانت گوگل آنالیتیکس خود وارد نمایید. این کار کمی زمان‌بر است اما با کمک این روش می‌توانید لیست‌هایی کاربردی ایجاد کنید. گوگل راهنمای خوبی برای چگونگی انجام این کار دارد.

بنده محمد غفاری گرافیست، مشاور تبلیغات، کارشناس سئو هستم.

برچسب ها:
درج دیدگاه
Call Now Button